ビットコインについて、世界にも負けない素晴らしいスピーチを行った日本人がいる。現日本銀行副総裁である氷見野良三氏、その人です。
2020年8月25日に東京で開催された国際会議「Blockchain Global Governance Conference(BG2C)」の閉幕式での基調講演は、カンファレンス趣旨の体裁上、ブロックチェーンについて主軸を置いてはいますが、ビットコインの意義について的確に説明した最高のスピーチでした。
本日は、その全文を日本語で紹介させてください(なお、スピーチは全文英語で行われました。英語原文は日本語の後に掲載しています)。
(画像引用:https://www.bg2c.net/)
日本語訳(AI翻訳)
皆さん、こんばんは。この2日間、積極的にご参加いただきありがとうございました。
2008年10月、世界の金融システムはメルトダウンの瀬戸際にありました。数十年にわたり確固たる実績を築いてきた信頼と権威の主体たちが、その信頼性の危機にさらしていたのです。G7財務相と中央銀行総裁がワシントンで会合し、その行動計画の最初の項目は救済に関するもので、「システム上重要な金融機関を支援し、その破綻を防ぐために、断固とした行動をとり、利用可能なあらゆるツールを活用する」といものでした。
同じ月、この信頼性の危機の中、サトシ・ナカモトはビットコインについてのホワイトペーパーを、メーリングリストで静かに発表しました。サトシは、経済の中核インフラである決済システムを、信頼できる第三者を介さず、完全にピアツーピアで構築する方法を説明しました。匿名の人から受け取ったビットコインが本物であることを保証するために、造幣局、銀行、規制当局、中央銀行、財務省、教授、警察官、検察官、裁判所、軍隊は必要ありません。この命題は、プルーフオブワーク(PoW)、タイムスタンプ、ビザンチン将軍問題などが使われた概念とともに、私たちが慣れ親しんできたシステムの本質について深く考える助けとなりました。
あれから10年以上が過ぎました。今日、私たちは再び信頼の根本問題について深く考える必要性に迫られているのかもしれません。信頼という社会的構成要素には、いくつかの核となる構成要素があり、そのいくつかは急速な変容の過程にあります。
例えば、信頼の重要な構成要素のひとつに対面があります。直接顔を合わせることで、私たちは相手に関する豊富な情報を得ることができますし、そのような情報を解釈する動物的な勘や直感にある程度の信頼を寄せることができます。しかし、COVID-19では、G20の閣僚・総裁会議からちょっとした夜の飲み会まで、多くの対面会議をオンライン・コミュニケーションに置き換えています。自分の目で直接見たものを信頼するというモデルは、ポストCOVID時代には若干の補足が必要かもしれません。
信頼のもう一つの基盤は、評判が高く、よく訓練されたプロの編集者であり、彼らは情報の門番として働いていることです。ブリタニカ百科事典の編集者は、各項目ごとに有名な著者を選び、私たちはそれを信頼し、確認する時間を節約します。しかし今日、私たちはまずウィキペディアで匿名の著者による項目を読み、それから引用された出典や証拠に目を通します。検証のコストは一般的に低くなってきていることから、必ずしも信頼する必要はありませんが、検証します。
古き良き時代には、新聞の編集者が社会における情報発信の大部分を占めていました。今日、多くの人はSNSのお気に入りのエントリーだけを見ています。私たちは単に信頼したいものを信頼しているだけなのです。
政府もまた、信頼を築く上で大きな役割を果たしてきました。私が私であることを証明するために、私はパスポートや運転免許証を提示します。取引相手が契約に違反して私を裏切った場合、私は裁判所に行き、政府に義務の履行を求めることができます。
しかし、分断と地政学的リスクが増大する今日の世界では、人々は、政府による一度の行動で信頼の源泉がすべて失われることのないよう、政府に基づく信頼に代わるものを維持したいと考えるかもしれません。さらに、物理的な場所と経済活動との関係があいまいになっているために、政府による取り締まりの有効性が弱まりつつある可能性があります。
したがって、従来の信頼の構成要素は、以前のようにはうまく機能しないかもしれません。では、新しい常識のもとでは、どのように信頼を構築すればいいのでしょうか?ピアレビュー、透明性、改ざん不可能なタイムスタンプ付き記録、効率的な検証プロセスなどが考えられます。これらがより大きな役割を果たすようになれば、世界は確かにサトシが示唆した方向に進むかもしれません。
サトシは提案したネットワークから信頼という要素を排除したわけではありません。彼は信頼できるサードパーティを信頼できるノードのコミュニティに置き換えたのです。私たちがコミュニティを信頼するのは、CPU パワーの大部分がネットワーク攻撃に協力していないノードによって制御されていると想定しているという意味であり、この仮定は、多くのプルーフオブワークを提供してきたノードにはビットコインの価値を破壊するインセンティブはないだろうという信念に基づいています。
こうして信頼は、採掘者(マイナー)が投入する莫大な電力とマイクロチップに依存するようになりました。それは受け入れがたいほど無駄な資源の使い方ではないでしょうか。そうかもしれませんが、ある種の「プルーフオブワーク」はブロックチェーンだけでなく、私たちの身の回りに溢れていると私は主張したい。プルーフオブワークとは、まじめで地位のある人だけができることであり、疑わしいモチーフにはそのようなコストは費やされないだろうと他人に信頼させるのに十分な費用がかかるプロセスであると大まかに定義してみましょう。私たちのGDPのかなりの部分が、この種のプルーフオブワークとして費やされていると言えます。
立派な彫刻が施された大量の紙幣、エレガントなビルにある凝ったオフィスで仕立ての良いスーツを着たビジネスマン、何度も訪れる美しくデザインされたプレゼンテーションスライド、洗練されたレストランでの接待、広告クリップに登場する映画スター、きちんと印刷されたスマートな表紙の本、カサノヴァが恋人に手渡すバラの花束、有名な大聖堂での結婚式。
それらは、紙幣、ビジネス提案、広告商品、書籍、恋愛、結婚の本質的価値とは何の関係もありません。何兆トンものCO2が排出され、それに見合うだけのお金が費やされています。したがって、私たちの社会で信頼を高めるためのプルーフオブワークの役割を見直し、どのように再構築できるかを考えることは、私たち社会の関係性の効率と効果を向上させる大きな可能性を秘めています。
ブロックチェーンのデザイン上の問題に取り組むためには、信頼とガバナンスの各構成要素について深く考える必要があり、深く考えることに成功すれば、その結果得られるコンセプトやツールは、社会全般における協力の範囲を拡大するのに役立つことでしょう。
サトシの夢は今日においても意義を持つでしょうか?
サトシが12年前に始めた革新と探求のプロセスは、まさに急進的なムーブメントであり、私たちの社会構造について深く考え、根本的な原因に目を向け、変革のための根本的な手段を模索することを私たちに促しました。そしてこのような試みは、コロナ、フェイクニュース、ハイパーグローバリゼーション、そして表面的な解決策を超えた問題を投げかける格差の時代において、より重要な意味を持つはずです。
BG2Cへの参加に改めて感謝するとともに、今後も対話を続けていくことを楽しみにしています。
東京の夜を楽しんでください。ありがとう。
原文(英語)
Good evening, everyone. Thank you for your active participation over the last two days.
In October 2008, the global financial system was on the brink of a meltdown. The agents of trust and authority with decades of strong track records were all in the peril of their credibility. G7 finance ministers and central bank governors met in Washington DC in the month and the first item in their action plan was about bailing out: “Take decisive action and use all available tools to support systemically important financial institutions and prevent their failure.”
In the same month, amid this crisis of confidence, Satoshi Nakamoto quietly put his Bitcoin paper on a mailing list. Satoshi described how the payment system, a core infrastructure of our economy, may be constructed fully peer-to-peer, with no trusted third party. You do not need mint bureaus, banks, regulators, central banks, finance ministries, professors, policemen, prosecutors, courts or armies to ensure that Bitcoin I received from an anonymous person is authentic and genuine. This proposition, together with the concepts used, including proof of work, time stamp, and Byzantine fault tolerance, has helped us think deep about the nature of the system we have been accustomed to.
More than a decade has passed since then. Today, we may be facing the need to think deep on the fundamental issues of trust again. The social construct of trust has several core building blocks in it, and some of them are in the process of rapid transformation.
For example, one important building block of trust is face-to-face meetings. Face-to-face meetings provide rich information on our counterparts and we have some confidence in our animal instinct and intuition interpreting such information. But, with COVID-19, we are replacing many face-to-face meetings, from G20 meetings of ministers and governors to small evening drinks, with online communications. The model of trusting what I see directly with my eyes may require some supplements in the post-COVID era.
Another building block of trust has been reputed and well-trained professional editors, who work as gate-keepers of information. The editors of the Encyclopædia Britannica choose an eminent contributor for each entry, and we just trust and save the time to verify. But today we read entries by anonymous authors at Wikipedia first and then look at cited sources and evidences. We do not necessarily trust, but verify, as verification is generally becoming less costly.
In good old days, newspaper editors largely controlled the information disseminated in the society. Today, many look only at favorite entries in SNSs. Sometimes we simply trust what we want to trust.
The government has also been a major building block of trust. To demonstrate I am me, I present my passport or driver’s license. If my business counterpart breaches the contract and betray me, I can go to the court and ask the government to enforce the obligation.
But in today’s world of increased divide and geopolitical risks, people may wish to preserve alternatives to government-based trust so as not to let a single action by the government eliminate all the sources of trust on them. In addition, the effectiveness of enforcement by governments may be getting weaker due to the blurring nexus between physical locations and economic activities.
Thus, the conventional building blocks of trust may not work well as it used to be. Then how could we construct trust under the new normal? Potential alternatives and complements which come up to my mind include peer reviews, transparency, tamper-proof time-stamped records, and efficient
verification processes. If they should play bigger roles, the world may indeed move in the direction Satoshi implied.
Satoshi did not eliminate trust elements from his proposed network. He replaced a trusted third party with a trusted community of nodes. We trust the community in the sense we assume that a majority of CPU power is controlled by nodes that are not cooperating to attack the network, and the assumption is based on the belief that nodes who have provided so much proof of work would not have incentive to destroy the value of Bitcoin.
The trust has thus come to depend on the enormous electricity and microchips deployed by miners. Would it not be an unacceptably wasteful use of resources? It may be, but I would argue that some sorts of “proof of work” are all around us, not just in Blockchains. Let us loosely define proof of work as a process costly enough to make others believe that only serious people with good standing can do it and that such cost would not have spent with dubious motifs. I would say that a significant part of our GDP is spent as this kind of proof of work.
Think about tons of banknotes with fine engravings on their faces, business people wearing well-tailored suits at elaborate offices in elegant buildings, repeated visits and beautifully designed presentation slides, entertainments at sophisticated restaurants, movie stars appearing on advertisement clips, neatly printed books with smart covers, a bunch of roses a Casanova hands to his lover, or marriage ceremonies at renowned cathedrals.
They have nothing to do with the intrinsic value of the banknotes, business proposals, advertised products, books, love, or marriage they are affiliated with. Trillions of tons of CO2 are emitted, and a corresponding amount of dollars are spent, just to give the impression of trustworthiness and seriousness. Therefore, reviewing the roles of proof of work in generating trusts in our society and thinking how they could be reengineered would have a big potential to improve the efficiency and effectiveness of our social intercourse.
To address the design issues of Blockchain, we need to think deep about each of the building blocks of trust and governance, and if we succeed in thinking deeper, the resultant concepts and tools can help us expand the scope of cooperation in the society in general.
Is Satoshi’s dream still relevant today?
The process of innovation and exploration Satoshi initiated twelve years ago was indeed a radical movement, inviting us to think deep about our social construct, look at root causes, and seek fundamental instruments for change. And such endeavor should be all the more relevant in this age of Corona, fake news, hyper-globalization, and divide, which poses issues beyond superficial remedies.
Thanks again for your participation in BG2C and I look forward to continued dialogue.
Enjoy the Tokyo night. Thank you.
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